کد مطلب:295065 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

نام پاکان پاکی می آورد


یكی از تاثیرات نام خوب آن است، كه انسان سعی می كند آن چنان كه «صاحب اصلی نام» دارای خصلتهای خوب است، او نیز آنها را اكتساب كند و سعی دارد تا حد امكان، از حیثیت آن نام خوب محافظت كند، لذا در بعضی از روایات به این نكته اشاره شده كه صاحب اسم اهل بیت علیهم السلام باید سعی در پاكی و تقوای الهی داشته باشد. از این رو در روایتی می خوانیم:

«در روز قیامت افرادی را می آورند كه نامشان «محمد» است، خداوند به آنها می گوید: شما كه نامتان «محمد» بود، خجالت


نكشیدید و از گناه دست برنداشتید، اما من از اینكه شما همنام دوست و حبیبم هستید شرم دارم شما را عذاب كنم.» [1] .

چه بسا كسانی به خاطر همین نامشان، تقوای الهی را مراعات كرده و مورد عفو پروردگار قرار می گیرند و از لغزشهای او درمی گذرند و او به بهشت راه پیدامی كند. [2] .

قابل ذكر است كه صرف نام پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم امان نامه برای رهایی از آتش نیست، زیرا چه بسا كسانی كه نام اهل بیت علیهم السلام را داشته اند، اما در جهنمی بودن آنان نیز شكی نیست. صدام «حسین»، آنكس كه هزاران جوان ملكوتی این كشور اسلامی را پرپر نمود، نام حسین بن علی را با خود یدك می كشد، پس او هم بهشتی است؟ هرگز چنین نیست.

مگر جهنم را درست كرده اند كه كاه در آن بریزند؟ سلسله ی ناپاك پهلوی با نامهای اهل بیت عصمت و طهارت تظاهر به دینداری می نمودند، آیا این تظاهر، آنها را از آتش جهنم بازخواهد داشت؟ این گمان باطلی است و حق این است كه نام اهل بیت علیهم السلام برای مومنینی كه با ائمه ارتباط دارند مفید است. آنهایی كه گاهی به خاطر غفلت، دچار معصیت شده اند. در حقیقت شفاعت، همان تجسم ارتباط ما با اهل


بیت علیهم السلام است. هر كس در این دنیا با اهل بیت علیهم السلام ارتباط داشته باشد در روز قیامت این ارتباط مجسم می شود و انسان را برای ورود به بهشت یاری می رساند.

با بررسی احادیث و روایات، این نكته روشن می شود، كه نه تنها نام پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم، بلكه نام تمامی اهل بیت علیهم السلام دارای چنین آثار معنوی می باشد. همانطور كه در بعضی از روایات برای نامهای علی، محمد، فاطمه، جعفر و... نیز آثار معنوی بسیاری قایل شده اند. شایان ذكر است كه نام پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم به علت سعه ی وجودی آن حضرت، آثار معنوی بیشتری را دارا می باشد، لذا در روایات سفارش بیشتری برای برگزیدن اسم حضرت محمد صلی اللَّه علیه و آله و سلم به عنوان نام برای فرزندان، دیده می شود تا جایی كه امام صادق علیه السلام می فرماید: ما همه ی فرزندان پسر خود را تا روز هفتم «محمد» می نامیدیم و پس از هفت روز اگر می خواستیم آن را تغییر می دادیم و گرنه همان نام محمد باقی می ماند. [3] .



[1] و في الخبر ان رجلا يوتي في القيامه و اسمه محمد فيقول اللَّه له: «ما استحييت ان عصيتني و انت سمي حبيبي و انا استحيي ان اعذبك و انت سمي حبيبي». مستدرك الوسائل، ج 15 ص 130، ر 17757.

[2] عن جعفر بن محمد عن آبائه عليهم السلام عن ابن عباس قال: «اذا كان يوم القيامه، نادي مناد الا ليقم كل من اسمه محمد فليدخل الجنه لكرامه سميه محمد صلي اللَّه عليه و آله و سلم». وسائل الشيعه، ج 21، ص 395، ر 27393.

[3] بحارالانوار، ج 104، ص 131، ر 28.